Październik to nie tylko Anuga

01.10.2025

Rozmowa z Tomaszem Parzybutem, prezesem Zarządu Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP
Za nami wrzesień, który obfitował w wiele ciekawych, choć nie zawsze pozytywnych, wydarzeń w sektorze rolno-spożywczym, by wspomnieć o umowie Mercosur – Unia Europejska. Był też wyjątkowo bogaty w dobre informacje o działaniach organizacji branżowych, Stowarzyszenia, a także firm członkowskich.

- Sytuacja w sektorze rolno-spożywczym nie jest łatwa. O wszystkich problemach informowaliśmy naszych członków na bieżąco w mailingach i pisaliśmy na internetowej stronie SRW RP. Chyba trochę przywykliśmy do tego, że jesteśmy w permanentnym kryzysie, więc każda dobra informacja jest budująca. Wrzesień, jak wszystkie poprzednie miesiące, minął bardzo szybko i pracowicie. Żeby podsumować wymienię choćby nasz udział w targach Polagra z wyróżnieniem dla organizacji
branżowych za projekt „Mięso z Polski”; udział w Dożynkach Jasnogórskich, gdzie wyróżnienie zdobyła firma państwa Jędrychów; Dożynki Prezydenckie z udziałem dwóch naszych firm: Zakład Mięsny GS Samopomoc Chłopska w Pruszczu i Zakład Mięsny KAROL w Strzakłach czy Złoty Medal MTP dla ZM Skiba. Cieszą nas te sukcesy.
Teraz praca Zarządu skupia się na przygotowaniu dwóch stoisk na targach Anuga. Stowarzyszenie jest liderem tego przedsięwzięcia, w którym udział wezmą także trzy inne organizacje: Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego, Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) oraz Związek Polskie Mięso.
- Anuga, która rozpocznie się 4 października, to rzeczywiście wielkie przedsięwzięcie, w którym naszą rolą jest zorganizowanie dwóch stoisk reklamujących mięso z Polski pod hasłem: „Smakuj polską wieprzowinę i wołowinę”. Te dwa gatunki mięs promować będzie ponad dwadzieścia firm z czterech organizacji branżowych. I nie ukrywam, że na dziś to jest dla nas priorytet w działaniu.

Wróćmy na chwilę do września, który zakończył się webinarem, poświęconym zasadom etykietowania. Czy tego typu szkolenia są nadal potrzebne firmom mięsnym?
- Okazuje się, że bardzo. W naszym webinarze, organizowanym wspólnie z pracownikami Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, uczestniczyło 26 osób z różnych zakładów. Zainteresowanie tematem etykietowania mięsa i jego przetworów jest nadal ogromne. Jak ważne są takie szkolenia pokazują wyniki kontroli IJHARS. Wynika z nich, że jeden na cztery produkty mięsne był nieprawidłowo oznakowany, a w co trzecim kontrolowanym sklepie znaleziono uchybienia. To uświadamia, że jednak system nie działa prawidłowo. Nasza organizacja jest od tego, by wspierać, pomagać, rozwiązywać tego typu problemy i zwracać uwagę na to, jak należy pracować, by kar za uchybienia nie było. Wszyscy nasi producenci dążą do transparentności, ale nadal zdarza się, że zapisy na etykietach nie są prawidłowo przygotowane, co wynika także i z tego, że przepisy zbyt często się zmieniają.
Takich propozycji szkoleń zapewne będzie więcej?
- Wsłuchujemy się w potrzeby firm członkowskich. Dowiadujemy się o wielu problemach między innymi podczas wizyt w zakładach należący do naszej organizacji, stąd też wiemy, że nadal jest zapotrzebowanie na szkolenia i konferencje.

Jest oczywistym, że październik to nie tylko Anuga. Jakie są plany SRW na ten miesiąc?
- Jesień tradycyjnie jest okresem licznych konferencji branżowych. Zaproszono mnie do udziału w konferencji organizowanej przez Gazetę Pomorską. Wystąpię także podczas konferencji organizowanej w Sejmie RP, gdzie wydelegował mnie Zarząd Federacji Gospodarki Żywnościowej RP. To świetny pomysł, by nasze branżowe problemy i wyzwania poznali także posłowie. Ważnym dla naszej organizacji działaniem w październiku jest przygotowanie kontroli inspekcji weterynaryjnej z Kuby w polskich zakładach mięsnych, które eksportują wieprzowinę i wołowinę. Kontrola odbędzie się w pierwszej połowie listopada.
Wspominał pan w jednej z informacji wrześniowych o rozpoczęciu współpracy z Kancelarią Prezydenta RP. Udział firm z SRW RP w Dożynkach Prezydenckich to tylko jeden z przykładów.
- Cieszy nas współpraca z Pałacem Prezydenckim, która nabiera coraz większego znaczenia. Wychodzimy z założenia, że współdziałanie z resortem rolnictwa czy Kancelarią Prezydenta RP powinno być bliskie i systematyczne w interesie całej branży. Takim ważnym punktem jest bez wątpienia strategia dla mięsa wieprzowego. W ostatnim dniu września w Związku Polskie Mięso odbył się przetarg na jej przygotowanie. To bardzo ważny temat, który kuleje od lat, dlatego tak bardzo liczymy na współpracę wszystkich podmiotów, w tym państwowych. Z myślą o rozwoju branży Stowarzyszenie podjęło współpracę ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego. Jeszcze za wcześnie, by mówić o planach, ale zapewniam, że są bardzo ambitne.
Kolejne ważne dla SRW przedsięwzięcie to Biało-czerwona Konferencja Branży Mięsnej. Pojawiają się już pierwsze informacje o jej trzeciej edycji. Tym razem ma się odbyć 17 kwietnia 2026 roku.
- Zdecydowaliśmy się na kwiecień, by terminy branżowych konferencji, w które także obfituje maj, nie powielały się. Zaczynamy przygotowania do tego wyjątkowo ważnego dla nas wydarzenia. Czeka nas w październiku i kolejnych miesiącach mnóstwo pracy. Ale takie wyzwania są w SRW tym, co nas nakręca i inspiruje do kolejnych działań.
Rozmawiała: Bożena Skarżyńska

Dane Adresowe

Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Miodowa 14
00-246 Warszawa
+48 22 6350184
507-130-369
biuro@srw.org.pl

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.